Rutiner for å forebygge kostbare feil i produksjonen vil tjene på å inkludere termografi som en teknikk for tilstandsovervåkning av elektriske motorer
Ved å bruke et håndholdt termografikamera kan du foreta infrarøde temperaturmålinger av en motors temperaturprofil som et todimensjonalt bilde. Termiske bilder av elektriske motorer avslører driftsforholdene gjennom informasjon om overflatetemperaturen. Tilstandsovervåking er viktig for å unngå uventede motorfeil i systemer som er kritiske for produksjonen og kommersielle- og institusjonelle prosesser. Slike preventive tiltak er viktige fordi et kritisk system som ikke fungerer kan føre til økte kostnader, behov for relokalisering av personell og materiell og redusert produktivitet. Og hvis feilen ikke utbedres raskt kan det i verste fall gå ut over firma, kunder, og personell. Hva skal sjekkes? Det beste er å sjekke en motor mens den går normalt under normale driftsforhold. Til forskjell fra et infrarødt termometer, som viser temperaturen på enkeltpunkter, viser et termografikamera et bilde av flere tusen punkter samtidig, på alle de kritiske komponentene som motor, akslinger motor- og aksellagre samt girkasse. HUSK: Hver motor er laget for å operere ved en spesifikk intern temperatur. De andre komponentene bør ikke bli så varme som selve motorhuset. Hva skal du se etter? Alle motorer bør ha et skilt der normal driftstemperatur er oppgitt. Siden det infrarøde kameraet ikke kan se innsiden av motoren, blir utsiden av motoren en indikator på den interne temperaturen. Jo varmere innsiden er, jo varmere blir også utsiden. En erfaren termografibruker med kjennskap til motorer kan bruke termografi for å identifisere forhold som utilstrekkelig luftinntak, forestå- ende lagerfeil, feil på akslinger og nedbrytning av isolasjonen i rotoren eller statoren i en motor. Det er en god vane å lage en regulær inspeksjonsrute som inkluderer alle kritiske motor/ regulator kombinasjoner. Ta et termisk bilde av hver, lagre det på en PC og følg med målingene over tid. Dette hjelper deg til å finne ut om en ”hot spot” er uvanlig eller ikke, og til å sjekke at en eventuell reparasjon er vellykket. Når bør alarmklokken ringe? Utstyr som utgjør en sikkerhetsrisiko bør alltid ha høyeste prioritet når det gjelder reparasjon! Hver motor har en maksimal driftstemperatur (står normalt på skiltet på motoren) som er den maksimale stigning i motortemperaturen i forhold til omgivelsene. (De fleste motorer er laget for omgivelsestemperatur under +40 °C). Generelt kan man si at for hver stigning på 10 grader over normal omgivelsestemperatur, vil motorens levetid halveres. Jevnlig termografisjekk vil avsløre begynnende overoppheting av motorer. Selv et innledende termisk bilde vil avsløre om en motor går varmere enn en annen motor som gjør en tilsvarende jobb. Hva er potensiell pris på feilen? For en spesifikk motor kan du gjøre en analyse basert på innkjøpskostnaden av motoren, på den gjennomsnittlige tiden en linje er nede pga motorfeil, på ressurser som kreves for å skifte en motor osv. Selvfølgelig vil produktivitetstap pga nedetid variere fra industri til industri. Innen papirindustrien kan for eksempel tapet bli mer enn 20 000 kr/timen, mens det innen stålindustrien kan bli så mye som 8 000 kr/minuttet! Oppfølging Hvis du mistenker at overoppheting er resultatet av en av følgende situasjoner, overvei anbefalingene som er beskrevet: a For lite luftinntak/kjøling Hvis kort nedetid er mulig uten at det går ut over produksjonsprosessen, bør motoren slås av så lenge at du får renset luftinntaket. Sett av tid til en skikkelig motorrens ved neste planlagte stopp. b Ubalansert spenning eller overbelastning De vanligste årsakene er en høyimpedanskobling i bryter, utkoblings-, eller motorkoblingssystemet, og kan normalt sees ved termografisk sjekk og stadfestes med et multimeter, en strømtang eller en effektanalysator. c Forestående lagerfeil Når det termiske bildet viser et overopphetet lager, bør lageret enten skiftes eller smøres. Her kan ofte en vibrasjonsanalyse være til god hjelp for å finne den beste løsningen. d Isolasjonsfeil Med en isolasjonstester kan du teste viklingen på motoren. Hvis det er isolasjonsfeil, bør motoren skiftes så fort som mulig. e Slark i aksel I de fleste tilfellene vil en vibrasjonsanalyse bekrefte en feiljustert kobling. Hvis en stopp er mulig kan laserjustering brukes og feiljusteringen kan rettes opp der og da. Når du oppdager et problem ved hjelp av termiske bilder, bruk den medfølgende programvaren til å dokumentere dine funn i en rapport, inkluder de termiske bildene og et digitalt bilde av utstyret. Dette er den beste måten å kommunisere problemene du finner, og komme med forslag til reparasjon. Et lite tips. Noen ganger er det vanskelig å få et direkte bilde av den bestanddelen du vil måle, som en motor eller et gir montert høyt oppe på en maskin. Prøv et termisk speil for å se refleksen av delen. Et aluminiumsark (3 mm tykt) fungerer bra. Du kan enten sette det forsiktig på plass midlertidig eller montere det permanent slik at det forenkler jevnlig sjekk. Aluminiumet trenger ikke være polert for å fungere effektivt. Hvis du derimot vil sikre sanne (omvendt av komparativ) temperaturmålinger, må du lære deg hvordan du skal ”karakterisere” speilet og innstille emissiviteten tilsvarende. Hvis dette skal fungere skikkelig, må speilet være rent. Olje og annet søl vil forandre refleksjonsegenskapene til speilet. Klikk her for termografikamera>> Kilde: Fluke