Realistisk og trygg opplæring på høyspenningsteknologi til elbil Undervisningsmodellen for elektrisk drift og HV systemer til kjøretøy består av to moduler, og er satt opp på følgende måte: En drivmodul med motorstyring og en kontrollmodul med energiforsyning. Modellen inkluderer en komplett energiforsyningsenhet med elektronisk batteristyringssystem (BMS), integrert lader for HV-batteriet, kontrollenhet med et motorstyringssystem, alle nødvendige sikkerhetskomponenter, ladekabel og en servicebryter. HV-batteriets nominelle spenning på 96V, er utstyrt med 32 LiFePO4 / 40 Ah celler. Batteristyringssystement har Blåtann-kommunikasjon mot Android app som leser av spenning, temperatur, balanseringshastighet under ladeprosessen for hver enkelt battericelle. Integrert feilkrets med mulighet for totalt 26 ulike feil. Feilkrets for simulering av feil: Integrert feilkrets kan simulere inntil ti feil i både energiforsyningsmodulen og i kjøremodul. Feilkretsen styres av en spesialutviklet app (Android) via Bluetooth med nettbrett eller smarttelefon. Egnet for: • TIP-kjøretøy • Automotive mekatronikk ingeniør som spesialiserer seg på systemer og høyspenning teknologi Læringsmål: • FSE, unngå farer ved arbeid med elektriske spenning og nasjonale krav håndtering av farlige stoffer • Velg passende og sikre test- og måleinstrumenter • Håndtering og bruk av sikkerhetsutstyr • Bruk av produsent-spesifikk testrutiner • Koble fra høyspentkomponenter, sikrer dem mot å bli slått på igjen, frakobling fra spenningsforsyningen • Identifisere farene ved elektrisk lagring (kondensatorer, høyspennings batterier) • Identifisere de generelle prinsippene for elektroteknikk • Opprette system og blokkdiagrammer • Lærer å forstå hvordan elektrisitet påvirker kroppen vår ved strømgjennomgang • Feilsøking og tolkning av diagnostikk av det aktuelle systemet. • Analysere funksjonen og samspillet mellom komponenter, med tanke på utveksling av informasjon mellom deltakende kontrollenheter • Identifisere systemrelasjoner ved hjelp av kretsdiagrammer og funksjonsdiagramer • Analysere tidsavhengige variabler og evaluere signalmønstre • Bruke kunnskap om prinsippene for spenningsgenerering (induksjon), korrigering (halvbølge og fullbølgejustering), det elektromotoriske prinsippet og lagring av elektrisk energi • Vurdere farer ved utførelse av målinger, utlede beskyttelsesforanstaltninger og teste effektiviteten av de elektroniske beskyttelsesforanstaltninger i høyspenningssystemet • Utføre målinger (isolasjon, potensial utjevning, spenningsfall, cellespenning og temperaturmåling) • Utførelse av funksjonstesting på høyspenningssystemer (aktiveringssignaler fra elektrisk motor under kjøring) • Analysere målte verdier og signaler opp mot referanseverdier • Planlegge diagnostikk og reparasjon av høyspenningssystemet og dets komponenter Mulige målinger: • Fasespenning og fasesignal (U, V, W) til elmotoren • 12 V forsyningsspenning • HV batterispenning • Potensial utjevningsmåling • Måling av isolasjonsmotstand • Måle pulsbreddemodulert signal (PWM signal) • CP-signal ved ladekontakt (kommunikasjon med ladestasjon) • Forrigling (sperrekrets og sperresignalspenning) • DC / DC-omformerinngang (positiv og negativ) • DC / DC-omformerutgang (positiv og negativ) • Temperatur og spenning for en individuell battericelle (via BMS) • Gjeldende sensorsignal • Elektrisk motorhastighet og temperatursensorsignal Klikk her for å laste ned dataark>>
For å se flere produkter, gå til: Modeller / Trenere
Artikkel fra Thor Heyerdahl VGS: Eneste i Norge med opplæring i elbil